Sensorische informatieverwerking

sensorische informatieproblemen logopedie prikkelverwerking

Waarom komt een kind niet tot leren? Waar komt dat gedrag vandaan? Waarom weigert mijn kind het eten?  Hoe kan het dat hij me niet hoort terwijl zijn gehoor goed is?

sensorische informatieproblemen logopedie prikkelverwerking
Allegonda Prins Logopedist

Maak kennis met Allegonda

‘Als S.I. therapeut ben ik breder gaan kijken naar de ontwikkeling en het gedrag van baby’s,  kinderen en volwassenen. Hoe kan je voorkomen dat een kind overprikkeld raakt? En welke prikkels kun je inzetten om de ontwikkeling te stimuleren?  Samen antwoorden geven op deze vragen en een kind zien groeien is natuurlijk fantastisch. 

Vanaf 2022 geef ik ook Sequential Oral Sensory (S.O.S) therapie. Dit is een eettherapie voor zeer selectieve eters. Dat een gezin weer met plezier aan tafel zit en ook eens buiten de deur kan eten zijn succeservaringen van de afgelopen 2 jaar. ‘

De informatie die via de zintuigen binnenkomt wordt ook wel sensorische informatie genoemd.

Via de zintuigen wordt de informatie opgenomen (zien, horen, voelen, proeven en ruiken). Deze informatie wordt verwerkt in het zenuwstelsel en dit wordt sensorische informatieverwerking of zintuiglijke prikkelverwerking genoemd. Door zintuiglijke prikkels waar te nemen, te registeren en te verwerken is er contact met jezelf en met de wereld om je heen. 

Het zenuwstelsel werkt op basis van remming en prikkeling. Er is een balans (modulatie).
Bij problemen in de sensorische informatieverwerking is de modulatie niet goed afgestemd.
Als een kind geen goede sensorische informatieverwerking heeft, kunnen er problemen optreden binnen de verwerking van sensorische informatie. Dit kan zich uiten in allerlei opvallende gedragingen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan onhandigheid, veel vallen, alles omstoten, slecht evenwicht, moeite met aankleden, slordig eten, vermijden van oogcontact, snel vermoeid raken, op de tenen lopen, geluid maken, op van alles en nog wat kauwen, impulsief zijn, veel eten in de mond proppen, snel schrikken, vermijden van klimmen, snel afgeleid zijn maar ook gedrag zoals: koppigheid, ongeduldigheid, driftbuien, heel bazig zijn, wegdromen en veel mopperen. 

Binnen de logopedie brengen wij de sensorische informatieverwerking in kaart door middel van onderzoek. Sensorische informatietherapie (ook wel sensorische integratie therapie genoemd) heeft als doel het zenuwstelsel diverse vormen van stimulatie aan te bieden via de zintuigen, waardoor het zenuwstelsel zich verder kan ontwikkelen of beter kan functioneren. Het uiteindelijke doel is dat de integratie beter verloopt en het zenuwstelsel meer als een geheel functioneert. De behandeling bestaat meestal uit het aanbieden van een sensorisch dieet dat is afgestemd op de specifieke behoefte van jullie kind of volwassene. Het doel is dat je kind leert om op een adequate manier met de verschillende sensorische prikkels om te gaan in de dagelijkse praktijk. 

Samen met de omgeving gaan we kijken naar een geschikte aanpak. Een aanpak moet niet alleen passen bij het kind maar ook bij de ouder en/of de leerkracht.  Door samen te werken komen wij tot een goed werkende aanpak.

Helaas worden er vaak hulpmiddelen ingezet zonder dat er goed naar de prikkelverwerking is gekeken. De hulpmiddelen zijn dan minder effectief of werken zelfs averechts. 

Door zintuiglijke prikkels waar te nemen, te registeren en te verwerken is er contact met jezelf en met de wereld om je heen.

logopedie Sensorische informatieverwerking prikkelverwerking

Neem contact op

Neem telefonisch contact
(0512 365 307) op of
vraag een afspraak aan.

Meer logopedie

Adem

Meer info →

Stem

Meer info →

Gehoor

Meer info →

Spraak

Meer info →

Lezen

Meer info →

Taal

Meer info →

Eten & drinken

Meer info →

Preverbaal

Meer info →

Contact opnemen

Neem telefonisch contact (0512 365 307) op of
vraag een afsprak aan via onderstaand formulier.